سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سنگــر انفـــرادی
قالب وبلاگ

چادر سیاه تو را حفظ می کند ؛

چرا که گرگ ها ،

دنبال شنل قرمزی هایند ...


[ سه شنبه 91/7/4 ] [ 10:0 صبح ] [ آیه ] [ نظر ]

برای خود در نظر دیگران احترام قائل شویم

عزیزم اگر عفاف داشته باشی کرامت و ارزش انسانی خود را در مسیر انسانی(خانواده و جامعه ) حفظ می کنی . انسان ، پاک و بی آلایش به دنیا می آید عاری از هر گناهی و اگر بخواهد می تواند پاک زندگی کند و عفاف پیشه کند یکی از اصلی ترین ظهورات عفاف همین حجاب است 

حجاب یعنی بین من و گناه فاصله است ؛ حجاب یعنی بین من و ذلت فاصله است ؛ حجاب یعنی اقتدار ؛ یعنی یک دنیا عزت و در احکام اسلامی یعنی همه بدن زن موقع حضور در جامعه، مگر گردی صورت و مچ دستان (بدون آرایش و زینت) پوشیده باشد.

به نظر تو چرا خداوند  به حجاب امرکرده ؟ در پاسخ از چرایی احکام باید بگویم ما همیشه سعادت را از خالق جستجو می کنیم زیرا عقل بشر ناقص است و احاطه بر خلقت ندارد، برای همین  هر حکمی که از خالق صادر شده باشد، مطلوبیت دارد. اگر هم دلایلی برای برخی احکام گفته می شود صرفا از جهت فهم حِکمت است نه لزوم علت حکم، مگر اینکه شارع مقدس خود علت حُکم را بیان کند.

و اما برای این چرا یعنی فهم حکم ؟ هم از طریق قرآن و سنت و هم از طریق دلایل روانشناسانه و جامعه شناسانه می توان اثبات کرد.

توجه به حجاب در آیات قرآن و روایات:

در این مقاله فقط به برخی از این آیات و روایات در حد فهم کلی اشاره می شود. سه واژه «خمار»، «جلباب» و «سراویل» نقش کلیدی در فهم حدود حجاب اسلامی دارند، و در جامعه ی ایران از این سه با عناوین «مقنعه»، «چادر» و «شلوار» یاد می شود. ضرورت پوشیدن خمار از آیه شریفه سوره نور استفاده می شود که می فرماید: «وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ...» (نور/31) راغب ذیل واژه خمار می نویسد: خمار در اصل به معنای پوشاندن چیزی است و در اصطلاح پارچه ای که زن سرش را با آن می پوشاند اطلاق می شود. (راغب اصفهانی، 1412ق، ص210)

امّا نکته ای که قابل توجه است این است که کارکرد مقنعه فقط پوشاندن سر نیست؛ بلکه باید گریبان را نیز بپوشاند و این معنا از کلمه «جیوب» فهمیده می شود. (مصطفوی، 1360، ج2 ص157)

آیه ای دیگر چگونگی پوشیدن چادر را به زنان آموزش می دهد.« یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لأزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا»(احزاب/59) کلمه «یدنین» از ریشه «دنو» به معنای نزدیک است. (راغب اصفهانی، 1412ق، ص172) «جلباب» جامه ای است سرتاسری که تمامی بدن را می پوشاند. (طباطبائی، 1417ق، ج16: 364)

وجه دیگر حجاب، دورى از تبرج یا خودنمایى است، زیرا تبرج رفتار جاهلیت است. «وَ قَرْنَ فىِ بُیُوتِکُنَّ وَ لَا تَبرََّجْنَ تَبرَُّجَ الْجَهِلِیَّةِ الْأُولىَ‏»(احزاب/33) یعنى در جوامعى که به تمدن نرسیده اند، زنان به خودنمایى می پردازند. پس زن مسلمانی که بدون توجه به قانون الهی، خود نمایی می‎کند عمل او تبرج جاهلی است، مثلا با آرایشهای تند قسمتهایی از بدن خود را برهنه و آشکار کند.

پوشش سوم سراویل به معنای شلوار است که در روایات به آن اشاره شده است. در روایتی از امیرالمومنین علیه السلام است که می فرمایند: خدمت پیامبر اکرم در نزدیکی بقیع نشسته بودیم، زنی سوار بر الاغ از آنجا عبور می کرد که ناگهان به پا زدن الاغ از آن افتاد، پیامبر رویش را برگرداند، اصحاب گفتند: آن زن پایش پوشیده بود و پیامبر فرمود: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُتَسَرْوِلَاتِ ثَلَاثاً أَیُّهَا النَّاسُ اتَّخِذُوا السَّرَاوِیلَاتِ فَإِنَّهَا مِنْ أَسْتَرِ ثِیَابِکُمْ وَ حَصِّنُوا بِهَا نِسَاءَکُمْ إِذَا خَرَجْنَ»[1]نوری، 1408ق، ج3: 245) از کنار هم قرار دادن خمار(پوشاندن سر و گردن) و جلباب(پوشاندن سراسری بدن) و همچنین سراویل(پوشاندن کامل پاها)، به یک حجاب کامل در زن می رسیم. 

توجه به حجاب با رویکردی عقلایی و علمی:

با رویکرد عقلایی باید به خصوصیات روانی زن و مرد و تناسب حکم حجاب با ایشان و آثار و پیامدهای جامعه شناختی حجاب توجه کنیم. در این جهت بین خلقت زن و مرد، روابط ایشان با یکدیگر، استحکام پیوند خانواده و بالاخره سلامت روانی جامعه ارتباط نزدیکی یافت می شود.

عفاف خواسته ای فطری در انسان است. در داستان آفرینش آدم و حوّا به تلاش آنها براى ستر عورت اشاره مى کند که ناشى از کشش فطرى و درونى به حیاست. (اعراف/22، طه/121)

با مرور تاریخ زندگى انسان هاى پیشین و آثار به جا مانده از کتیبه ها و نقاشى ها در مى یابیم که علت اصلى اختیار پوشاک، سرما و گرما نبود، بلکه داشتن حیا دلیل اصلى پوشاندن شرمگاه بوده است.( مجله پیام زن، مقاله انسان، پوشش و ریشه های تاریخی، ش 19: 69)

مسئله پوشش، قبل از اسلام و در ادیان مختلف رایج بوده ولى حد و مرز آن توسط اسلام تعیین شده است. پوششى که در قالب حجاب وضع گردیده، عامل نیرومندى براى حفظ عفت و حیاست. اگر وظیفه پوشش، بیشتر به زن تعلق گرفته، از این روست که ملاک آن مخصوص زنان مى باشد زیرا آنها بیشتر به خودنمایى و جلوه گرى تمایل دارند، بر خلاف مردان که به نگاه کردن و چشم چرانى گرایش دارند.

زن در قبال رعایت حجاب علاوه بر اعلام عفت خود، عفت جامعه را نیز تضمین می‌نماید، همان گونه که خدای متعال پس از امر به درست پوشیدن چادر می فرمایند: « ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ»(احزاب/59) این کار برای اینکه (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار و اذیت قرار نگیرند، بهتر است. بنابراین رعایت حجاب بهترین راه اعلام عفت است و ثمره آن امنیت جنسی است، همان امنیتی که امروزه حلقه مفقوده‌ای در جوامع غربی است.

کرامت نفس در ارتباطات را می توان با نظریه هربرت مید درباره تعامل نمادین توضیح داد. این نظریه بیان می کند انسانها در ارتباط با سایرین براساس معانی ای که سایرین برایشان دارند، رفتار می کنند.(ر.ک: Blumer, 1969)

ما در ارتباط با دیگران از خود پیام هایی جهت برخورد و نوع رفتار دیگران با خویش ارسال می کنیم و این نوع ارتباط در همه مردم وجود دارد. حال کسی که برای خود در نظر دیگران احترام قائل شود سعی می کند پیامی به دیگران ارسال کند که آنها در رفتار با او احترامش را حفظ کرده و به یک رابطه انسانی دست یابند. شاید این مفهوم به مفهوم کرامت نفس در نظر ما نزدیک باشد. در حقیقت کرامت نفس برآمده از خود احترامی(Self-respect) است، یعنی کسی که برای خود در نظر دیگران احترام قائل می شود.

وندی شلیت با اشاره به اهمیت عفاف برای دختران می نویسد: «با حفظ عفاف بعنوان یک دختر خوب، در جایگاه بالاتری قرار می گیری و کرامت نفس خود را حفظ می کنی و در پی آن مردم هم با شما محترمانه برخورد می کنند. فکر می کنم این مسئله به امواجی که از خود به دیگران منتقل می کنی ارتباط دارد. اگر شما این حس را منتقل کنی که «من ارزشی ندارم، هر طور می خواهی با من رفتار کن» آنگاه مردم هم براساس همین حسی که از شما ساطح می شود با شما رفتار می کنند.»(شلیت، 1388: 66)

البته این احترام به خود که موجب کرامت نفس می شود از ارتباط درون فردی انسان آغاز شده و همه سطوح ارتباطی او را پوشش می دهد که براساس آن زندگی انسانی شکل می گیرد.

توجه به عواقب و پیامدهای بدحجابی نیز می تواند دلیل دیگری بر انتخاب حجاب کامل باشد:

1. برانگیختن حس شهوانی مردانی که هر لحظه شاهد پوشش بدن نمای زنان هستند و در نتیجه تولید هزاران نگاه آلوده در هر روز و هر ساعت.

2. عدم اعتماد و بدبینی متقابل بین زن و شوهر

3. این نوع پوشش، چراغ سبزی ناخواسته به افراد شهوت ران و سوء استفاده گر است که همواره دردسرهایی را برای دختران و زنان به همراه دارد و باعث ایجاد پریشانی فکری زیادی در آنان می شود.

4. کاهش امنیت روانی و جسمی برای زنان و دختران

5. دختران مجرد با این نوع پوشش بخش زیادی از طیف خواستگارها را از دست می دهند. عمدتاً پسرهای متعهد و مقید و سالم به دنبال دختران باحیا هستند و به سراغ دختران بی حجاب نمی روند.

6. تزلزل خانواده: معمولاً عواقب این پوشش، ازدواج با کسی است که برای او نگاه آلوده دیگران به همسرش بلامانع است. چنین کسی نگاه آلوده به زنان را برای خود هم بلامانع می داند. خوب در این شرایط به نظر شما میزان پایداری این ازدواج چقدر خواهد بود؟

7. مهمترین و بدترین عقوبت بدحجابی، قهر و عذاب الهی است که اصلاً قابل مقایسه با موارد فوق نیست.


[ شنبه 91/2/9 ] [ 9:0 صبح ] [ آیه ] [ نظر ]

مفاسد اجتماعی حاکم بر جامعه کنونی، حاکی از آن است که این جامعه، شیعه واقعی نیست. اگر محبّت حقیقی به زهرا سلام الله علیها داشتیم، وضعیّت اخلاقی جامعه به این صورت نبود، فساد اخلاقی بر دختران و پسران حاکم نبود، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های ما چنین وضعی نداشتند و دولت و ملت ما چنین نبودند.

 این فساد اخلاقی هیچ تناسبی با حضرت زهرا سلام الله علیها ندارد. در روز قیامت همین خانم هایی که رعایت حجاب و عفاف خویش را نمی‌کنند، با وضعیّتی که در دنیا داشته‌اند به صف محشر می‌آورند. تجسّم عمل اقتضا می‌کند که وضعیّت اسف‌ناک دنیا را در آخرت داشته باشند. کسی که در دنیا بدحجاب یا بی حجاب بوده، در آخرت نمی‌تواند در ردیف افراد با حجاب باشد و به چادر حضرت زهراسلام الله علیها تمسّک جوید و به بهشت برود.

ما نباید خودمان را فریب بدهیم و تصوّر کنیم که در وضعیّت مطلوبی قرار داریم. یکی از مصائب بزرگ این است که شیطان گاهی آدمیان را از راه دین گمراه و جهنّمی می‌کند. این‌که انسان تصوّر کند با این همه گناه، در قیامت حضرت زهرا سلام الله علیها به فریاد او می‌رسد، از کید و نیرنگ شیطان سرچشمه می‌گیرد. این‌که برخی می‌گویند: غرق گناهیم و یک حسین(ع) داریم که به فریاد ما برسد، دروغ است. باید عمل ما متناسب با عمل امام حسین سلام الله علیه و شبیه به او باشد تا شفاعت ما را بکند. بعضی اوقات جهل انسان او را به جایی می‌رساند که عزاداری و سینه‌زنی را مقدّم و برتر از اقامه نماز می‌داند.

 یکی از علما می­گفت: در شهری دیدم حسینیه را خیلی تزیین کرده بودند و کسی که عامل این کار بود، گفت: چند روز است فرصت کندن کفش‌هایم را پیدا نکرده‌ام. آن عالم می‌گفت، از او پرسیدم پس چگونه وضو گرفتی؟ عصبانی شد و گفت: آن اباالفضلی که نتواند جواب نماز من را بدهد را قبول ندارم. در واقع صحیح گفته است. زیرا حضرت اباالفضل سلام الله علیه نیز او را قبول ندارد.

  ما باید باور کنیم که فساد اخلاقی داریم. اگر نمی‌دانستیم که بسیاری از امور رایج اجتماع، فساد اخلاقی است، بدبختی ما به این میزان نبود. مثل برخی از غربی‌ها که نمی­دانند باید حجاب داشته باشند. اما ما می‌دانیم که مفاسد اخلاقی و اجتماعی فراوانی داریم.

 چه کسی نمی‏داند باید ساده زیست باشد؟ چه کسی نمی داند که باید مراعات حجاب و عفاف را بکند؟ چه کسی نمی داند که باید به اندازه توانش ار دیگران دستگیری کند؟ چه کسی نمی داند نماز واجب است؟ چه کسی نمی‌داند که باید از گناه و معصیت اجتناب کند؟

 مرحوم آقای حصّه‏ای که یکی از واعظان با تقوا، عاقل و مشهور قدیم اصفهان بود، روی منبر می‌گفت: ای مردم! اگر امام زمان ارواحنافداه فردا ظهور کنند، چه کسی می‏تواند ایشان را به خانه خود ببرد؟ یعنی چه کسی می‌تواند ادعا کند که گناه در  خانه و زندگی او نیست. یعنی چه کسی می‌تواند مدّعی باشد که مال حرام و حقّ‌النّاس در زندگی او نیست؟ چه کسی می‌تواند بگوید: بدحجاب و بی حجاب در خانه او وجود ندارد؟

 آیا با این فساد اخلاقی حاکم بر جامعه و با این وضعیّت حجاب و عفاف، امام زمان ارواحنافداه ظهور خواهند کرد؟ ظهور آن حضرت نیاز به زمینه‌سازی توسط شیعیان دارد. آیا شیعیان زمینه‌های لازم جهت ظهور امام خویش را فراهم آورده‌اند؟

 ظهور و رضایت حضرت ولیّ‌عصر و نیز خشنودی امّ‌الأئمّه حضرت صدیق? طاهره سلام الله علیها، در سای? پیروی از اهل بیت سلام الله علیهم حاصل می‌شود. قرآن کریم می‌فرماید:

 «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ»

[احزاب/21]

 اگر کسی خدا و بهشت و رستگاری روز قیامت و شفاعت می­خواهد، باید از معصومین سرمشق بگیرد و سرمشق گرفتن از اهل بیت سلام الله علیهم یعنی رعایت تقوای الهی.


موضوعات مرتبط: زنان نمونه اسلام، حجاب در گذشته و حال


[ چهارشنبه 91/1/16 ] [ 8:0 عصر ] [ آیه ] [ نظر ]

امام علی(ع) می فرماید: "عفت و پاکدامنی به اندازه ی شرم و حیای انسان است".

 (غررالحکم، ج 4، ص 312)


امام علی(ع) می فرماید:‌ "آن ها را در پرده ی حجاب قرار داده تا نامحرمان را ننگرند،‌ زیرا سخت گیری در پوشش، عامل سلامت و استواری آنان است".

( نهج البلاغه، نامة 31)

 


[ سه شنبه 91/1/8 ] [ 1:0 عصر ] [ آیه ] [ نظر ]

زن بدحجاب در کوچه و خیابان خود را در معرض هجوم نظرها و نگاه های مردان می بیند و از طرفی قدرت عکس العمل و تجزیه و تحلیل همه این نگاه ها را ندارد . زن بدحجاب در این حالت دو راه بیشتر ندارد :

 

سخن عشوه گرانه ممنوع!

 

 

چشم چرانی ممنوع! 
مگر فاصله نگاه تا گناه چه قدر است؟ 

خودآرایی و خودنمایی ممنوع!
سلامت روانی زن را به مخاطره می‏اندازد

 


[ شنبه 90/12/20 ] [ 10:0 عصر ] [ آیه ] [ نظر ]

تمام کسانی که زندگی بشر و تحولات آن را ارزیابی کرده‏اند، به این نتیجه رسیده‏اند که از آغاز پیدایش انسان، هر یک از زن و مرد کوشیده است تا پوشش مناسب خود را تهیه کند. تلاش همیشگی بشر برای تهیه پوشاک، از آن جهت که با آموزش خاصی همراه نبوده است، نشان می‏دهد که تکاپوی انسان برای یافتن پوشش، از فطرت درونی‏اش سرچشمه می‏گیرد. حجاب زنان، پیشینه‏ای طولانی دارد. با مطالعه آثار تمدن‏های گوناگون، چنین به نظر می‏رسد که حجاب زنان، از عادت‏های کهن تمدن‏های بشری بوده است. برای مثال، بر اساس نوشته دایرة المعارف لاروس، زنان یونانی در دوره‏های گذشته، صورت‏ها و اندامشان را تا روی پا می‏پوشاندند.

نشانه‏ای از دیانت

اسلام، حجاب را لطف و عنایتی از سوی خداوند متعالی می‏داند و مسئله تحمیل، محدودیت و خشونت در آن مطرح نیست. زن با رعایت حجاب، افزون بر آنکه نشانه‏ای از دیانت، ایمان و تقوا با خود دارد، نوعی ابهت در خویشتن به وجود می‏آورد و از این راه در مسائل اجتماعی و سیاسی مشارکت می‏کند. در ارزش و قدرت تأثیر حجاب همین بس که استعمارگران هرگاه خواسته‏اند بر اختناق خود در جامعه بیفزایند و به حیله‏های خود دست یابند، کوشیده‏اند این دژ استوار را که ضامن ایمان و عفاف و عامل گسترش فضیلت در جامعه اسلامی است، از میان بردارند یا آن را کم‏اهمیت جلوه دهند.


موضوعات مرتبط: مقاله ها و تحقیق ها، حجاب در گذشته و حال

[ یکشنبه 90/12/14 ] [ 10:0 صبح ] [ آیه ] [ نظر ]

بدون شک، پوشش زن در برابر مردان بیگانه، یکی از ضروریات دین اسلام است. قرآن کریم می فرماید:«و به بانوان با ایمان بگو چشم های خود را فرو پوشند و عورت های خود را از نگاه دیگران پوشیده نگاه دارند و زینت های خود را، جز آن مقداری که ظاهر است، آشکار نسازند و روسری های خود را بر سینه خود افکندند و زینت های خود را آشکار نسازند.
 مگر برای شوهرانشان، پدرانشان، پدر شوهرانشان، پسرانشان، پسران همسرانشان، برادرانشان، پسر برادرانشان، پسر خواهرانشان، زنان هم کیششان، کنیزانشان و مردان سفیهی که تمایلی به زنان ندارند و کودکانی که از امور جنسی بی اطلاعند و پاهای خود را بر زمین نکوبند تا زینت های پنهانشان آشکار شود و همگی به سوی خداوند توبه کنید ای مومنان؛ باشد که رستگار شوید» افزون بر آن، در آیات دیگر، پوشیدگی کامل اندام، نیک و شایسته، با وقار و بدور از تحریک سخن گفتن و دوری از آرایش های جاهلیت نخستین، توصیه شدهاست.
در روایات نیز پوشیدن جامه بدن نما و نازک نزد نامحرم، آرایش و استعمال عطر در خارج از خانه، اختلاط فساد بر انگیز زن و مرد، دست دادن و مصافحه با نامحرم و تشبه به جنس مخالف منع شده است و مردان با  غیرت، به هدایت و کنترل همسر و دختران، عفت نسبت به زنان مردم و دوری از چشم چرانی توصیه شده اند.
پس معلوم شد که تفاوت اساسی حجاب اسلامی با حجاب ادیان گذشته، در این است که وجوب پوشش زنان را متناسب با شئونات انسان، با تعدیل و نظم مناسب و به دور ازافراط وتفریط، سهل انگاری مضر یا سخت گیری بی مورد به جامعه بشری ارزانی داشته است.
 حجاب اسلامی همچون حجاب مورد توصیه پاپ ها، به معنای حبس زن در خانه یا پرده نشینی و دوری از شرکت در مسایل اجتماعی نیست؛ بلکه بدین معناست که زن در معاشرت خود با مردان بیگانه، موی سر و اندام خویش را بپوشاند و به جلوه گری و خویش را بپوشاند و به جلوه گری و خود نمایی نپردازد . 

فهرست منابع :
1 فلسفه حجاب اثر استاد مرتضی مطهری

 


[ چهارشنبه 90/12/3 ] [ 5:0 عصر ] [ آیه ] [ نظر ]

استعمال کلمه «حجاب‏» در مورد پوشش زن یک اصطلاح نسبتا جدید است.در قدیم و مخصوصا در اصطلاح فقها کلمه «ستر» که به معنى پوشش است‏به کار رفته است. فقها چه در کتاب الصلوة و چه در کتاب النکاح که متعرض این مطلب شده‏اند کلمه «ستر» را به کار برده‏اند نه کلمه «حجاب‏» را.

بهتر این بود که این کلمه عوض نمى‏شد و ما همیشه همان کلمه «پوشش‏» را به کار مى‏بردیم، زیرا معنى شایع لغت «حجاب‏» پرده است و اگر در مورد پوشش به کار برده مى‏شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن است و همین امر موجب شده که عده زیادى گمان کنند که اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود.

وظیفه پوشش که اسلام براى زنان مقرر کرده است‏بدین معنى نیست که از خانه بیرون نروند.زندانى کردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست.در برخى از کشورهاى قدیم مثل ایران قدیم و هند چنین چیزهایى وجود داشته است ولى در اسلام وجود ندارد.

پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه‏گرى و خودنمایى نپردازد.آیات مربوطه همین معنى را ذکر مى‏کند و فتواى فقها هم مؤید همین مطلب است و ما حدود این پوشش را با استفاده از قرآن و منابع سنت ذکر خواهیم کرد.در آیات مربوطه لغت «حجاب‏» به کار نرفته است.آیاتى که در این باره هست، چه در سوره مبارکه نور و چه در سوره مبارکه احزاب، حدود پوشش و تماسهاى زن و مرد را ذکر کرده است‏بدون آنکه کلمه «حجاب‏» را به کار برده باشد. آیه‏اى که در آن کلمه «حجاب‏» به کار رفته است مربوط است‏به زنان پیغمبر اسلام.

مى‏دانیم که در قرآن کریم درباره زنان پیغمبر دستورهاى خاصى وارد شده است. اولین آیه خطاب به زنان پیغمبر با این جمله آغاز مى‏شود: یا نساء النبى لستن کاحد من النساء یعنى شما با سایر زنان فرق دارید.اسلام عنایت‏خاصى داشته است که زنان پیغمبر، چه در زمان حیات آن حضرت و چه بعد از وفات ایشان، در خانه‏هاى خود بمانند، و در این جهت‏بیشتر منظورهاى اجتماعى و سیاسى در کار بوده است.قرآن کریم صریحا به زنان پیغمبر مى‏گوید: و قرن فى بیوتکن یعنى در خانه‏هاى خود بمانید. اسلام مى‏خواسته است «امهات المؤمنین‏» که خواه ناخواه احترام زیادى در میان مسلمانان داشتند از احترام خود سوء استفاده نکنند و احیانا ابزار عناصر خودخواه و ماجراجو در مسائل سیاسى و اجتماعى واقع نشوند.و چنانکه مى‏دانیم یکى از امهات المؤمنین (عایشه) که از این دستور تخلف کرد ماجراهاى سیاسى ناگوارى براى جهان اسلام به وجود آورد.خود او همیشه اظهار تاسف مى‏کرد و مى‏گفت دوست داشتم فرزندان زیادى از پیغمبر مى‏داشتم و مى‏مردند اما به چنین ماجرایى دست نمى‏زدم.

سر اینکه زنان پیغمبر ممنوع شدند از اینکه بعد از آن حضرت با شخص دیگرى ازدواج کنند به نظر من همین است; یعنى شوهر بعدى از شهرت و احترام زنش سوء استفاده مى‏کرد و ماجراها مى‏آفرید.بنابر این اگر درباره زنان پیغمبر دستور اکیدتر و شدیدترى وجود داشته باشد بدین جهت است.

به هر حال آیه‏اى که در آن آیه کلمه «حجاب‏» به کار رفته آیه‏53 از سوره احزاب است که مى‏فرماید: و اذا سالتموهن متاعا فاسالوهن من وراء حجاب یعنى اگر از آنها متاع و کالاى مورد نیازى مطالبه مى‏کنید از پشت پرده از آنها بخواهید.در اصطلاح تاریخ و حدیث اسلامى هر جا نام «آیه حجاب‏» آمده است مثلا گفته شده قبل از نزول آیه حجاب چنان بود و بعد از نزول آیه حجاب چنین شد، مقصود این آیه است که مربوط به زنان پیغمبر است (صحیح مسلم ج4/ص148-151)  ، نه آیات سوره نور که مى‏فرماید:

قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم .....

قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن .....

یا آیه سوره احزاب که مى‏فرماید:

یدنین علیهن من جلابیبهن......

 

 

 


[ پنج شنبه 90/11/27 ] [ 12:0 عصر ] [ آیه ] [ نظر ]

روز شنبه روزنامه ایران در یک ضمیمه رایگان به نام خاتون 1  مثلا به بررسی هفت هزار سال نجابت و شیدایی زن ایرانی پرداخته . کافیه که اولین صفحه این نشریه رو ورق بزنید تا چشمانتون بیفته به 40 عکس از زنان ایرانی و مسلمان . جالبه که در هر ردیف علاوه بر عکس چند نفر خانم های معاون و مشاور و نماینده مجلس و ... و زنان فرهیخته ایران ، می تونید عکس خانم هدیه تهرانی و مهناز افشار رو هم ببینید . واقعا جای سواله اینان دیگه چه بویی از نجابت برده اند که باید چند صفحه ای از روزنامه ی به اصطلاح تریبون دولت را آن هم درباره نجابت و حیا و عفاف اشغال کنند ؟
راستی جناب جوانفکرسرپرست این روزنامه و کلهر مشاور رسانه ای رئیس جمهور مکتبی هم این را نفهمیده اند ؟! یا ایشان هم از جناب مشایی دستور دارند هوای خانم هدیه تهرانی را داشته باشند ؟!!
واقعا افرادی امثال هدیه تهرانی و مهناز افشار که عکس های نیمه عریانشان تمام  فضای سایتها و مجلات را پر کرده و با فساد خود هنر زن ایرانی را به هرزگی و بی عفتی سوق داده اند چه جایی در بحث نجابت و حیای زن ایرانی دارند . از همه دردناک تر جایی است که عکس این مظاهر فساد در کنار عکس شهیده های حجاب و الگوهای زنان استشهادی آمده است .

آقای رئیس جمهور شما که مصاحبه همسرتان نیز در این نشریه به چاپ رسیده فکر نمیکنید عکس همسر شما در کنار عکس ام الفسادهای سینمای ایران مایه ی سرشکستگی باشه ؟!!‌
گذشته از مطالب بو دار و عکس های نامناسب و هدفدار استفاده شده از زنان ورزشکار و نیز حرکات موزون با لباس های محلی و و و جای تأسف و افسوس است که در یک جامعه اسلامی که باید زنان محجبه الگو قرار گیرند ، زنان بی ایمان و بدحجاب و فاسد به اسم هنرمند و ورزشکار و ... به عنوان الگو آن هم توسط دولت مکتبی به جامعه معرفی می شوند !!
اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین ...     آمین


[ دوشنبه 90/5/24 ] [ 1:17 عصر ] [ آیه ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 7
کل بازدیدها: 158136

کد موزیک الما

موضوعات وب